Arvostetun Seafood Excellence Global -kilpailun voittajaksi on valittu Kalaneuvoksen Kirjolohipekoni. Tuote nappasi kilpailun pääpalkinnon voittamalla horeca-sarjan. Voitto on historiallinen, sillä suomalaiset tuotteet eivät ole koskaan ennen saaneet kisassa voittoa.
Maailman parhaita kala- ja äyriäistuotteita esittelevässä Seafood Excellence Global -kilpailussa jyräsi tänä vuonna suomalainen kalatuote, Kalaneuvoksen Kirjolohipekoni. Kilpailussa jaettiin kaksi pääpalkintoa: paras vähittäismyyntituote ja paras horeca-tuote, ja Kirjolohipekoni voitti kisan horeca-sarjan. Voittajat palkittiin tiistai-iltana 6. toukokuuta Barcelonassa.
–Tämä tuote sopii kaikille, jotka tykkäävät pekonista! Lisäksi tämä on terveellistä ja vastuullisesti tuotettua, iloitsee Kalaneuvoksen tuote- ja markkinointijohtaja Juho Järvinen.
Seafood Excellence Global -kilpailu järjestetään vuosittain Barcelonassa osana Seafood Expo Globalia, maailman suurinta kala-alan tapahtumaa, joka kokoaa yhteen kymmeniä tuhansia ostajia, toimittajia ja alan asiantuntijoita yli 150 maasta. Kilpailussa oli tällä mukana 40 finalistia kaikkiaan 15 eri maasta ympäri maailman.
Vaikka kisa oli kova, Järvinenuskoi tuotteen mahdollisuuksiin vahvasti jo etukäteen. Osviittaa menestyksestä antoi se, että kirjolohipekoni palkittiin Suomessa maaliskuussa Fastfood, Café & Restaurant Expo -messuilla sekä yleisön suosikkina että tulevaisuuden ruokatuotteena.
–Asenne ”pessimisti ei pety” saattaa toimia joskus, mutta tässä tapauksessa tuotteessa on kaikki niin kohdallaan, että uskalsin uskoa sen menestyvän! Toki se oli silti uskomaton yllätys, kun lavalta kuulutettiin, että ”Kalaneuvos Trout Bacon” ja pääsimme pokkaamaan pääpalkinnon, Järvinen kertoo.
Hän sanoo, että palkitsemisen jälkeen tuomaristo tuli kehumaan tuotetta ainutlaatuiseksi.
Upea asia koko kala-alalle
Suomalaistuote ei ole koskaan ennen voittanut Seafood Excellence Global -kilpailua, joten voitto ilahduttaa suuresti Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partasta.
–Tämä palkinto on upea asia koko suomalaiselle kala-alalle ja tuo näkyvyyttä suomalaiselle osaamiselle! Suomalaistuotteita on ollut finaalissa mukana vuodesta 2018 alkaen joka vuosi, ja nyt onnisti, iloitsee Partanen.
Samoin Järvinen kokee, että palkinto tuli koko Suomelle, ei vain Kalaneuvokselle.
–Tällaiset tuotteet ja palkinnot ovat tärkeässä roolissa siinä, että saamme nostettua kalaa esiin proteiininlähteenä. Lisäksi markkinoille tarvitaan juuri tällaisia kalatuotteita, jotka sopivat moniin käyttötarkoituksiin, eivät vain juhliin ja viikonloppuihin. Kirjolohipekoni sopii esimerkiksi pitsaan, burgeriin ja vaikka aamupalalle, sanoo Järvinen.
Tuote tukee Kalaneuvoksen tavoitetta tehdä kalan syömisestä helpompaa ja houkuttelevampaa yhä useammalle.
– Pääteemoja, joita haluamme korostaa, ovat vastuullisesti avovesissä kasvatettu kirjolohi, kalan monipuolisen käytön edistäminen sekä uusien käyttötilanteiden luominen.
Suomalainen kala-ala esittäytyy Barcelonassa
Seafood Expo Global -tapahtumassa on esillä myös Suomen maaosasto, jonka koordinoinnista ja toteutuksesta vastaa Pro Kala osana EU:n osarahoittamaa Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelmaa. Suomen maaosastolla kalatuotteitaan kansainvälisille ostajille esittelee kuusi suomalaisyritystä.
Myös kaikki Seafood Excellence Global -tuotekilpailun osallistuvat tuotteet ovat nähtävillä kolmen päivän ajan omalla osastollaan. Kilpailun finalistien joukossa oli myös kaksi muuta suomalaistuotetta, sillä Hätälä oli mukana horeca-sarjassa tuotteellaan Lohinyhtö Tex-Mex sekä kuluttajasarjassa tuotteella Loimulohi arktisilla marjoilla.
Kaikki kilpailuun osallistuneet tuotteet:www.seafoodexpo.com/global/seafood-excellence-global-awards-product-showcase
Lähde: Pro Kala tiedote 7.5.2025