”Uutta kulmaa markkinointiin, raikas tuulahdus” – näin kiiteltiin Fishiönäärit-tiimin voittoisaa Aivan toisenlainen kalajuttu -kampanjaa. Koko tiimi eli Aleksi Andreev, Tatu Suvanto, Christa Vuorinen ja Unni Heikkilä olivat paikalla Jyväskylän Kalafoorumissa vastaanottamassa Seafood Innovations -kilpailun voiton.

Kuva: Pro Kala

Tämän vuoden Seafood Innovations -kilpailun on voittanut opiskelijatiimi Fishiönäärit Haaga-Heliasta kampanjallaan Aivan toisenlainen kalajuttu. Voittajatyö vakuutti tuomariston innovatiivisuudellaan, ammattimaisella otteellaan ja aidolla innostuksellaan.

Miten nuoret saataisiin valitsemaan useammin kalaa kaupassa ja ravintolassa? Vastauksia etsittiin tämän vuoden Seafood Innovations -kilpailussa, ja parhaaksi ideaksi valittiin Aivan toisenlainen kalajuttu –kampanja, jonka suunnittelusta on vastannut Haaga-Heliassa opiskeleva tiimi Fishiönäärit, johon kuuluvat Aleksi Andreev, Christa Vuorinen, Tatu Suvanto ja Unni Heikkilä.

– Lähdimme projektiin tietämättä mitä teemme, mutta tavoitteena oli voitto. Kampanja kehittyi tapaamisten myötä ja teimme projektia intohimolla ja aidolla innostuneisuudella. Olemme todella ylpeitä lopputuloksesta ja emme malta odottaa kampanjan liveksi viemistä, kertovat Fishiönäärit.

Seafood Innovations -kisan voittaja julkistettiin ja palkittiin tänään Jyväskylässä järjestetyssä Kalafoorumissa.

Huippuluokan esitys opiskelijatyöksi, sanoo raati

Nyt kolmatta kertaa toteutettu Seafood Innovations -kilpailu haastoi tällä kertaa viestinnän ja markkinoinnin opiskelijat kehittämään uudenlaisen kampanjan, joka toisi kalan osaksi nuorten arkea.

Kilpailuun saatiin oivaltavia ja kekseliäitä ehdotuksia eri oppilaitoksista. Ehdotuksia arvioi raati, jonka puheenjohtajana toimi Alex Nieminen, Turun yliopiston työelämäprofessori ja markkinointi- ja media-alan asiantuntija. Tuomaristossa oli mukana myös muita markkinoinnin ja sosiaalisen median huippuammattilaisia.

Uudenlainen näkökulma ja reilusti huumoria

Toisenlainen kalajuttu erottui edukseen kokonaisvaltaisella otteellaan ja nuorekkaalla näkökulmallaan. Voittoisan kampanjan tavoitteena on poistaa ennakkoluuloja ja näyttää, että kala on helppoa, hyvää ja kohtuuhintaistakin.

Kalatietoutta pyritään viemään myös someen ja kaupunkikuvaan, ja kampanjan tavoitteena on saada nuoret käymään kalatiskillä ja ostamaan tuoretta kalaa.

Kampanjan viestinnässä käytetään huumoria ja luvassa on muun muassa ulko- ja sissimainontaa sekä neljä humoristista someprofiilia: Lohi, Silakka, Hauki ja Siika. Jokaisella profiililla oma persoona, tyyli, äänensävy ja strategia, joilla ne kommentoivat ja luovat sisältöä.

Tuomariston palautteessa korostettiin työn korkeaa tasoa:

”Erinomaisesti tehty taustatyö, toimeksianto otettu vakavasti. Kampanja on ammattimaisesti suunniteltu kokonaisuus, jossa markkinoinnillinen ajattelu viety pitkälle. Huippuluokan esitys opiskelijatyöksi – harvoin näkee näin hienosti rakennettuja kokonaisuuksia. Hienoa, että nuoria rohkaistaan asioimaan kalatiskillä ja että ajatellaan ja tavoitellaan isosti! Innostus asiaan todella välittyi tiimistä.”

Palkintona mahdollisuus idean toteutukseen

Kilpailun voittajatiimi saa käyttöönsä 20 000 euroa kampanjan toteuttamiseen toukokuussa.

– Nuoret osaavat parhaiten puhutella toisiaan. Siksi halusimme antaa heille mahdollisuuden suunnitella viestintää, joka todella tavoittaa heidän ikäisensä – niissä kanavissa ja niillä tavoilla, jotka tuntuvat omilta, kertoo Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Seafood Innovations -kilpailu toteutetaan maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella osana Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa. Kilpailun käytännön toteutuksesta vastaa Pro Kala ry.

Nuorten kulutustottumukset ratkaisevan tärkeitä

Ravitsemussuositusten mukaan kalaa tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa. Kotimaisen kalan edistämisohjelman tavoitteena on, että vuoteen 2035 mennessä suomalaiset syövät suositusten mukaisesti, kotimaisen kalan kulutus kaksinkertaistuu ja kalatuotteiden viennin arvo moninkertaistuu.

– Näiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii uusia, innovatiivisia tapoja tuottaa, käyttää ja markkinoida kalaa. Siksi tällaiset kilpailut ovat tärkeitä. Odotamme innolla, minkälaisen vastaanoton voittanut kampanja saavuttaa, Partanen sanoo.

Nuorten kuluttajien tottumukset ja valinnat ovat tärkeitä myös siksi, että ne muovaavat tulevaisuuden ruokatrendejä. Nuorten kulutustottumukset ovat keskeisessä roolissa kalan kulutuksen kasvattamisessa.

Seafood Innovations -kilpailun järjestää Pro Kala ry. Aikaisemmissa Seafood Innovations -kilpailuissa on etsitty innovatiivisia kalatuotteita ja teknologioita, nyt haussa oli innovatiivinen markkinointiviestinnän kampanja. Lisätietoja löytyy kilpailun nettisivuilta seafoodinnovations.fi Lähde: Pro Kala 27.3.2025