Lähes jokainen kalaa syövä suomalainen käyttää myös pakastekalaa, ja suurin osa syö sitä säännöllisesti. Tämä käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin pakastekalojen käyttöä. Kysely paljastaa, että pakastekala on monelle tärkeä arjen luottotuote.
– Suomalaisilla on selvästi myönteinen suhtautuminen pakastekaloihin.
Pakastettuja kalatuotteita käytetään paljon, erityisesti siksi, että ne ovat helposti saatavilla, niitä on helppo valmistaa ja ne ovat hinnaltaan järkeviä, sanoo tutkimusjohtaja Saara Lundén Aistilasta.
Juuri valmistuneen Pakastekalojen kuluttaminen -tutkimuksen mukaan lähes kolme neljästä kuluttajasta käyttää esimerkiksi kalapuikkoja, -pyöryköitä tai muita pakastekalajalosteita vähintään kerran kuukaudessa. Myös pakastekuutioita ja -fileitä käytetään runsaasti.
Aistilan toteuttama tutkimus toteutettiin osana EU:n osarahoittamaa Laatukalaa pakkasesta -hanketta. Tutkimukseen vastasi yli tuhat suomalaista.
Pakaste tuo kalan arkeen – ja vähentää ruokahävikkiä Erityisesti nuoret aikuiset hyödyntävät pakastekalaa, ja se madaltaa kynnystä käyttää kalaa.
– Pakastekala on käyttövalmista milloin vain, joten se on kätevä ratkaisu kiireisessä arjessa, Lundén toteaa.
Tärkein asia pakastekalatuotteiden käytössä onkin juuri valmistamisen helppous. Muita tärkeitä asioita ovat tuotteiden edullinen hinta, joka tekee pakastekalasta houkuttelevan vaihtoehdon arjen ruokailuun.
Lisäarvoa tuovat myös helppo saatavuus sekä miellyttävä maku.
Sulatetut pakastetuotteet maistuvat myös Tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien asenteita pakasteesta sulatettuina myytäviin kalatuotteisiin. Yllättävän suuri osa, noin 40 prosenttia vastanneista oli huomannut tällaiset tuotteet kaupassa, ja 60 prosenttia oli ostanut niitä.
Lundén kertoo, että kuluttajat arvostavat näiden tuotteiden kohdalla esimerkiksi sitä, että tämä on hyvä tapa saada kalaa ympäri vuoden ja tärkeä keino vähentää ruokahävikkiä.
Näiden tuotteiden kohdalla pitää muistaa se, ettei niitä voi enää uudelleen pakastaa. Siksi pakastetut tuotteet ostetaankin yleensä mieluummin pakasteesta kuin sulatettuna.
Toiveissa lisää helppoja, valmiita kalatuotteita Tutkimuksessa kysyttiin myös, millaisia uusia kalatuotteita kuluttajat toivoisivat kauppaan. Selkeä viesti oli: helposti valmistettavia, valmiiksi maustettuja fileitä ja pyöryköitä – erityisesti kirjolohesta, ahvenesta ja kuhasta. Lisäksi toivottiin paneroituja ja valmiiksi maustettuja tuotteita sekä savukalaa.
Ruodottomuus nousi toiveissa etenkin järvikalojen kohdalla. Miehet toivoivat naisia enemmän kauppojen valikoimaan taimenesta, kampelasta sekä mateesta valmistettuja tuotteita.
– Kuluttajilla oli varsin monipuolisia toiveita siihen, että pakastealtaasta pitäisi löytyä lisää helppoja, houkuttelevia kalavaihtoehtoja. Kysyntää selvästi on, Lundén tiivistää.
Lähde: Pro Kala 10.6.2025