Päätös vesiliikennelain (782/2019) mukaisessa kielto- ja rajoitusasiassa
Esitys
Esityksen tekijä
DIMECC Ltd
Esityksen pvm
27.5.2025
Esitys
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus on 10.7.2017
antamallaan päätöksellä kieltänyt DIMECC Ltd:n (jäljempänä hakija) esityksestä
muiden kuin autonomisen meriliikenteen testaus- ja pilottitoimintaan osallistuvien
vesikulkuneuvojen liikkumisen määräajaksi autonomisen meriliikenteen
testausalueeksi tarkoitetulla merialueella (Jaakonmeri) Eurajoen kunnassa. Kielto
tuli voimaan 28.8.2017 ja se on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka. Kielto
koskee vain sellaisia ajanjaksoja, jolloin autonomisen meriliikenteen testaus- ja
pilottitoiminta on käynnissä. Muuna aikana vesikulkuneuvojen liikkumista ei ole
rajoitettu. Kielto ei ole voimassa minään vuonna touko- ja kesäkuun aikana.
Hakija on tehnyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille esityksen Varsinais-
Suomen päätöksen mukaisen vesiliikennettä koskevan kiellon jatkamisesta
aiemmasta päätöksestä ilmenevillä ehdoilla joko viisi tai kymmenen vuotta
eteenpäin.
Perustelut
Esityksen perusteena on vesiliikenteen turvallisuuden varmistaminen sekä alueella
suoritettaville kokeiluille että muulle meriliikenteelle.
Asian käsittely
Kuuluttaminen
Esityksestä on kuulutettu ja asiakirjat ovat olleet nähtävinä 17.6.-8.7.2025 välisen
ajan Traficomin verkkosivuilla. Esityksen kuuluttamisesta on ilmoitettu
17.6.2025 Satakunnan Kansa Länsi-Suomi- nimisessä sanomalehdessä.
Pyydetyt lausunnot
Esityksestä on pyydetty lausuntoa Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Varsinais-
Suomen ELY-keskuksen Kalatalouspalveluilta, Lounais-Suomen poliisilaitokselta,
Eurajoen kunnalta, Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Väylävirastolta, Länsi-Suomen
merivartiostolta, Länsi-Suomen meriliikennekeskukselta, Etelä-Suomen
aluehallintovirastolta, Metsähallitukselta, Puolustusvoimilta, Länsi-Suomen
kalatalouskeskukselta, Satakuntaliitolta ja Suomen Ammattikalastajaliitolta.
Saadut lausunnot
Lausuntonsa ovat toimittaneet Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Länsi-Suomen
poliisilaitos, Liikenne- ja viestintäministeriö, Puolustusvoimat, Väylävirasto,
Varsinais-Suomen ELY-keskus sekä ELY-keskuksen kalatalousviranomainen, Eurajoen
kunta, Satakuntaliitto ja Suomen Ammattikalastajaliitto.
Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy:n lausunnon mukaan yhtiö puoltaa esitettyä
kieltoa. Fintraffic edellyttää, että hankkeesta vastaava sopii Länsi-Suomen
meriliikennekeskuksen kanssa ennen testaustoiminnan aloittamista tarpeellisista
ilmoitusmenettelyistä ja mahdollisista muista toimenpiteistä meriturvallisuuden
varmistamiseksi. Toiminnassa tulee huomioida kieltoalueen läheisyydessä kulkeva
alusliikenne sekä kieltoalueen itäpuolella kulkevan Rihtniemi-Iso Pietari väylän
vesiliikenne.
Lounais-Suomen poliisilaitos toteaa, ettei poliisilaitoksella ole huomauttamista
kiellon jatkamiseen, mikäli kieltoa jatketaan lausuntopyynnössä mainituin ehdoin.
Liikenne- ja viestintäministeriö puoltaa kiellon jatkamista. Lausunnon mukaan
Suomelle uusien teknologioiden kehittäminen ja käyttöönotto on tärkeää.
Meriliikenteen digitaaliset ratkaisut ja autonomisen meriliikenteen edistäminen
vahvistavat Suomen asemaa edelläkävijänä, parantavat turvallisuutta ja
tuottavuutta sekä vähentävät päästöjä. Mahdollisuus teknologioiden testaamiseen ja
kehittämiseen todellisissa käyttöolosuhteissa on keskeistä. Autonomisen
meriliikenteen testauksenaikainen vesiliikenteen kielto on tarpeen meriliikenteen ja
testaustoiminnan turvallisuuden takaamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö pitää
testausalueen käyttöä tarpeellisena. Testaustoiminnassa ja sen valvonnassa tulee
huomioida Itämeren kokonaistilanne, mukaan lukien mahdolliset GNSShäiriöt.
Liikenne- ja viestintäministeriö pitää tärkeänä, että kielto on suhteellinen
sen rajoittamien perusoikeuksien kannalta. Kieltopäätöstä voidaan myös muuttaa
vesiliikennelain (782/2019) 105 §:n nojalla, jos vallinneet olosuhteet olennaisesti
muuttuisivat.
Puolustusvoimat ei näe estettä kiellon jatkamiselle, koska sillä ei ole vaikutusta
Puolustusvoimien toimintaan tai lakisääteisiin tehtäviin.
Väylävirasto viittaa asian aikaisemman päätöskäsittelyn yhteydessä antamaansa
lausuntoon, jonka mukaan esitetyllä kieltoalueella tai sen välittömässä
läheisyydessä ei sijaitse vesilain mukaisia yleisiä kulkuväyliä. Väylävirasto puoltaa
esitystä Jaakonmeren testi-ja pilottialuetta koskevan kiellon jatkamisesta ja viittaa
aiemmin antamaansa Liikenneviraston lausuntoon.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteaa lausunnossaan esityksen kohteena olevan
alueen rajoittuvan linnustollisesti arvokkaaseen kohteeseen eli Rauman-Luvian
saaristot nimiseen, kansainvälisesti arvokkaaseen lintualueen (IBA-alue)
itäisempään osaan. IBA-alueet ovat merkittäviä alueita sekä pesiville, että
levähtäville muuttaville lintulajeille. Alue rajoittuu myös Selkämeren
kansallispuistoon ja osa kansallispuistosta kuuluu Natura 2000-verkostoon.
Metsähallitus on aikaisemman päätöksen yhteydessä katsonut, ettei esitetyllä
toiminnalla ja sen edellyttämällä kiellolla ole vaikutuksia kansallispuiston perustamistarkoitukselle.
Alueeseen ei näyttäisi kohdistuvan voimassa olevassa maakuntakaavassa
merkintöjä. Vireillä olevassa Satakunnan maakuntakaava 2050 luonnosvaiheessa on
osoitettu alueelle tai sen välittömään läheisyyteen tuulivoimaloiden alue sekä
matkailun ja virkistyksen kehittämisvyöhykettä. Kaava ei ole voimassa, mutta sen
suhteen on erityisesti hyvä arvioida, voiko vesiliikenteen rajoittaminen haitata
mahdollista tuulivoimatuotantoa.
Varsinais-Suomen ELY-keskus ei näe estettä jatkaa sen 10.7.2017 tekemän
päätöksen mukaista kieltoa Jaakonmeren testi- ja pilottialueella. Koska alueella on
kaavoitus kesken, voisi jatkolupa olla perusteltua käsitellä tässä yhteydessä
koskemaan seuraavaa viittä vuotta, minkä jälkeen kaava olisi todennäköisesti
valmistunut ja mahdollista seuraavaa lupaa käsiteltäessä voitaisiin huomioida uusi
maakuntakaava.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen katsoo, että muuta
kuin autonomista meriliikennettä koskevaa kieltoa voidaan jatkaa hakemuksen
mukaisesti ja entisin ehdoin. Kiellon voimassaolon pituuteen kalatalousviranomainen
ei ota kantaa.
Eurajoen kunnanhallitus toteaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa
Jaakonmeren testi- ja pilottialuetta koskevan kiellon jatkamista koskevasta
esityksestä.
Satakuntaliitto lausuu, että Satakunnan maakuntakaavoissa ei ole merkintöjä
Jaakonmeren testialueella. Testialue on huomioitu Suomen merialuesuunnitelmassa
2030 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vuonna 2017 tekemän paatoksen
(VARELY/662/2017) mukaisesti. Testialue on osoitettu erityisalue -merkinnällä.
Suomen merialuesuunnitelman 2030 merkintäkorteissa todetaan erityisalueisiin
liittyen, että merialuesuunnittelussa tunnistetaan erityisiä ja muista poikkeavia
mereen kytkeytyviä toimintoja. Erityisalueita voivat olla esimerkiksi voimalat,
datakeskukset (hukkalämpö ja energiaintensiivisyys) sekä automaatioalusten
testausalueet.
Satakuntaliitto korostaa sidosryhmien kanssa käytävän vuoropuhelun merkitystä
mm. alueen käyttöä ja rajoitusajankohtia suunniteltaessa. Erityisesti
kalastuselinkeino on alueella tärkeä ja aktiivinen yhteydenpito kalastuksen hoidosta
vastaaviin ja kalastajiin tai heidän edustajiinsa on ensisijaista. Lupaharkinnan
yhteydessä tulee päivittää mm. teknologioiden kehittymisen takia tiedot
testaustoiminnasta ja sen mahdollisesti aiheuttamista riskeistä sekä arvioida
toiminnasta muille alueen käyttäjille aiheutuvia vaikutuksia.
Jaakonmeren testialue sijaitsee lähellä Selkämeren kansallispuistoa. Selkämeren
kansallispuiston perustamislaissa (Laki Selkämeren kansallispuistosta 326/2011) ja
Selkämeren kansallispuiston ja Natura 2000 -alueiden hoito- ja
käyttösuunnitelmassa (Metsähallitus, 2022) on määritelty, miten kansallispuiston
alueella voidaan toimia. Selkämeren kansallispuiston erityispiirteet tulee huomioida
lupaharkinnassa.
Satakuntaliitolla ei ole Satakunnan voimassa olevien maakuntakaavojen eikä
Suomen merialuesuunnitelman 2030 nojalla huomautettavaa hakemuksesta.
Suomen Ammattikalastajaliitto vastustaa vesikulkuneuvojen liikkumista
koskevan kiellon jatkamista ja pitää kieltoaluetta täysin turhana. Liitto toistaa
vuonna 2017 nykyistä lupaa koskevassa menettelyssä lausumansa.
Merialueen käyttöön on tullut huomattavasti lisärajoituksia kalastuselinkeinon
näkökulmasta vuoden 2017 jälkeen, jolloin edellinen lupa on myönnetty. Etenkin
Selkämeren alueelle on suunnitteilla huomattava määrä merituulivoimapuistoja niin
Suomen kuin Ruotsinkin vesialueille, joiden vuoksi kalastuselinkeinon
toimintaedellytykset ovat heikentyneet ja tulevat jatkossa heikentymään
nykyisestäänkin etenkin silakan troolikalastuksen osalta. Tästäkin syystä
suomalainen kalastuselinkeino ei voi millään hyväksyä Jaakonmeren testialueen
kiellon jatkamista.
Mikäli kuitenkin kielto saa jatkoa, vaadimme, että kielto ei koske ammattikalastusta,
eikä ammattikalastajien liikkumista ja kalastustoimintaa kalastusaluksillaan.
Muistutukset ja muut lausunnot
Asiaan ei ole saapunut muistutuksia tai muita lausuntoja.
Päätös
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kieltää muiden kuin autonomisen
meriliikenteen testaus- ja pilottitoimintaan osallistuvien vesikulkuneuvojen
liikkumisen määräajaksi autonomisen meriliikenteen testausalueeksi tarkoitetulla
(Jaakonmeri) merialueella Eurajoen kunnassa. Tällä päätöksellä jatketaan Varsinais-
Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen 10.7.2017 määräämää kieltoa
niin, että se jatkuu keskeytyksettä 1.1.2026 alkaen 31.12.2035 saakka. Kielto
määrätään myös samoilla ehdoilla kuin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen määräämä
kielto.
Kielto tulee voimaan 1.1.2026 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta,
ellei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää, ja on voimassa vuoden 2035
loppuun saakka koskien vain ajanjaksoja, jolloin autonomisen meriliikenteen
testaus- ja pilotointitoiminta on käynnissä. Muuna aikana vesikulkuneuvojen
liikkumista ei ole rajoitettu. Kielto ei ole voimassa minään vuonna touko- ja
kesäkuun aikana.
Ajanjaksot, jolloin kielto on voimassa, voivat olla kestoltaan 1-6 viikkoa ja niitä
seuraa aina yhtä pitkä ajanjakso, jolloin vesikulkuneuvojen liikkumista alueella ei ole
rajoitettu.
Virka-, ensihoito- ja pelastustehtävien suorittamiseksi, Puolustusvoimien toiminnan
varmistamiseksi sekä muusta vastaavasta syystä välttämätön vesikulkuneuvolla
liikkuminen on vesiliikennelain 101.3 §:n nojalla sallittu kiellosta tai rajoituksesta
huolimatta.
Kielto koskee vesiliikennelain 101.3 §:n mukaista työnteon tai asunnon sijainnin
vuoksi tarpeellista vesikulkuneuvon käyttöä sekä vaikeasti liikuntavammaisen
henkilön vesikulkuneuvon käyttöä.
Hakijan tulee ilmoittaa testaus- ja pilottitoiminnan kunkin ajanjakson alkamisesta ja
päättymisestä Länsi-Suomen meriliikennekeskukselle sekä tiedottaa asiasta
mahdollisimman laajasti alueen lehdissä ja radiossa. Testaus- ja pilottitoiminnan
aikataulusta, aluksen ohjauksesta vastaavista henkilöistä ja testauksen yhteyshenkilöistä on ilmoitettava vähintään kuukautta ennen toiminnan aloittamista Lounais-Suomen poliisilaitoksen tilannekeskukseen. Testaus- ja pilottitoiminnan aikataulusta tulee ilmoittaa vähintään kuukautta ennen toiminnan aloittamista myös
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalouspalvelut-yksikköön ja Luonnonsuojeluyksikköön sekä Suomen Ammattikalastajaliitolle.
Hakijan tulee toimittaa Traficomille lopullinen testaus- ja pilottitoimintaan liittyviä
em. ilmoituksia ja tiedottamista koskeva suunnitelma hyvissä ajoin ennen testausja
pilottitoiminnan aloittamista.
Hakijan tulee ilmoittaa välittömästä Traficomille, mikäli testaus- ja pilottitoiminta
päättyy ennen tässä päätöksessä vahvistettua määräaikaa, jotta Traficom voi
päättää tarpeettomaksi käyneen kiellon lakkauttamisesta.
Vesiliikennelain nojalla annetulla vesiliikenteen kielto- ja rajoituspäätöksellä ei
ratkaista testaus- ja pilottitoiminnan mahdollisesti edellyttämiä lupatarpeita.
Testaus- ja pilottitoiminnan harjoittajat ovat velvollisia huolehtimaan siitä, että
toiminnalla on asianmukaiset luvat ja että toiminnan turvallisuus-, ympäristö- ja
muut vaikutukset ovat riittävästi arvioitu ja selvitetty hyvissä ajoin ennen toiminnan
aloittamista.
Perustelut
Vesiliikennelain 101 §:n 1. momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi
kieltää vesikulkuneuvolla liikkumisen määräajaksi tai toistaiseksi määrätyllä
vesialueella tai rajoittaa sitä, jos kielto tai rajoitus harkitaan tarpeelliseksi liikenteen,
ympäristön, kalastuksen tai muun elinkeinon suojaamiseksi taikka yleisen luonnon
virkistyskäytön tai muun yleisen edun vuoksi. Traficomin näkemyksen mukaan
vesikulkuneuvoilla liikkumista koskeva kielto on lainkohdan mukaisesti tarpeen
liikenteen suojaamiseksi sekä muun yleisen edun vuoksi.
Asiaan saadun selvityksen perusteella voidaan todeta, että kiellon jatkamista
puollettiin lausunnonantajien keskuudessa laajasti. Uusien teknologioiden
kehittämistä sekä autonomista vesiliikennettä koskevien kokeilujen
järjestämistä todellisissa käyttöolosuhteissa pidettiin tärkeänä. Kiellon jatkamista
vastusti lausunnonantajista ainoastaan Suomen Ammattikalastusliitto, jonka
näkemyksen mukaan kieltoalue haittaa kalastuselinkeinon harjoittamista. Määrätty
kielto on voimassa kuitenkin hyvin rajoitetusti: kielto on voimassa ainoastaan
sellaisina ajanjaksoina, jolloin alueella on testaus- tai pilottitoimintaa, kielto on
voimassa korkeintaan 6 viikkoa kerrallaan ja tämän jälkeen seuraa yhtä pitkä
ajanjakso, jolloin kielto ei ole voimassa ja kielto ei ole minään vuonna voimassa
touko-kesäkuussa. Näistä rajoituksista johtuen Traficom katsoo, ettei kielto rajoita
kohtuuttomasti kalastuselinkeinon harjoittamista. Viraston näkemyksen mukaan
kieltoa koskevien rajoitusten johdosta se on suhteellinen myös sen rajoittamien
perusoikeuksien kannalta.
Autonomisen meriliikenteen kokeilujen turvallisen toteuttamisen
mahdollistamiseksi ja muulle vesiliikenteelle aiheutuvan vaaran
välttämiseksi vesiliikenteen rajoittaminen testialueella on välttämätöntä. Tämän
vuoksi on myös erityisen painavia syitä rajoittaa työnteon tai asunnon sijainnin
vuoksi tai vaikeasti liikuntavammaisen henkilön tarpeellista vesikulkuneuvon
käyttöä.
Muita kuin autonomisen meriliikenteen testaus- ja pilottitoimintaan
osallistuvia vesikulkuneuvoja koskeva kielto on voimassa 31.12.2035 saakka.
Kieltopäätöstä voidaan kuitenkin vesiliikennelain 105 §:n nojalla muuttaa jos
päätöstä tehtäessä vallinneet olosuhteet ovat olennaisesti muuttuneet tai jos niiden
myöhemmin todetaan olleen olennaisesti erilaiset kuin päätöstä annettaessa on
edellytetty. Jos alueelle myöhemmin vahvistettava maakuntakaava edellyttää
testialuetta koskevan kiellon arvioimista uudelleen, on se tämän lainkohdan nojalla
mahdollista. Hakijan on myös ilmoitettava välittömästi Traficomille jos testaus- tai
pilottitoiminta päättyy ennen mainittua määräaikaa, jotta Traficom voi lakkauttaa
tarpeettoman kiellon.
Poikkeamat kiellosta tai rajoituksesta
Virka-, ensihoito- ja pelastustehtävien suorittamiseksi, Puolustusvoimien toiminnan
varmistamiseksi sekä muusta vastaavasta syystä välttämätön vesikulkuneuvolla
liikkuminen on sallittu kiellosta tai rajoituksesta huolimatta.
Voimaantulo
Päätös tulee voimaan 1.1.2026 lukien mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ja
on voimassa toistaiseksi. Muutoksenhakuviranomainen voi kuitenkin kieltää
päätöksen täytäntöönpanon.
Päätöksestä kuuluttaminen
Traficom tiedottaa tästä päätöksestä kuulutuksella Traficomin verkkosivuilla
(Ajankohtaista > Kuulutukset ja yleistiedoksiannot > Vesiliikenne).
Päätöksen tiedoksi antaminen
Eurajoen kunta
DIMECC Ltd
Ilmoitus päätöksestä
Varsinais-Suomenelinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Lounais-Suomen poliisilaitos
Liikenne-ja viestintäministeriö
Länsi-Suomen merivartiosto
Väylävirasto
Länsi-Suomen meriliikennekeskus
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Metsähallitus
Puolustusvoimat
Länsi-Suomen kalatalouskeskus
Satakuntaliitto
Suomen Ammattikalastajaliitto
Päätös, sitä koskeva kuulutus sekä päätöksen liitteet löytyvät myös Traficomin verkkosivuilta osoitteessa: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/kuulutus-vesiliikennelain-7822019-mukaisesta-kielto-ja-rajoituspaatoksesta-eurajoen
Lisätietoja antaa
Anna Mesimäki
Puh. 029 534 6163
Sähköposti: anna.mesimaki@traficom.fi