Ensimmäistä kertaa järjestetty kilpailu kirvoitti yli 26 000 ääntä

Vuoden Kalakauppa -kilpailun voittaja Food Market Herkku Helsinki sai anonyymin tuomariston parhaat pisteet sekä keräsi valtavan äänimäärän yleisöäänestyksessä. Voitokkaita kriteereitä olivat mm. inspiroivin esillepano, lähikalan osuus tiskin valikoimassa sekä erottuva asiakaspalvelu. Yleisön suosikiksi nousi Kalaherkut Nygren Tampereelta, joka keräsi suurimman äänisaldon.

Niin voittajakauppa Food Market Herkku Helsinki kuin yleisön suosikki Kalaherkut Nygren keräsivät valtavat äänimäärät tahoillaan. Taisto finalistien välillä oli kova ja voiton selvittyä tunnelmat olivat molemmissa kaupoissa korkealla.

”On kyllä yllättynyt ja huikea fiilis, ihan mahtavaa”, Food Market Herkku Helsingin Topi Vaissi iloitsee.

”Meillä panostetaan jatkuvasti runsaaseen valikoimaan, itse tehtyihin tuotteisiin savustuksesta graaviin, kotimaiseen kalaan sekä osaavan henkilökunnan kehittämiseen ja fiilikseen. Tämä näkyy varmasti myös asiakkaille hyvänä meininkinä. Huomaa kyllä, miten ruuan valmistus ja kiinnostus kalaan on kasvanut viime vuosina”, Vaissi jatkaa.

”Kalan käsittely ja myynti on käsityötä ja on hienoa huomata, että sitä arvostetaan.”

”Kun on 50 vuotta, kolmen sukupolven ajan tehty kalakauppaa intohimolla, uskollisia kantaasiakkaita on ehtinyt kertyä paljon. Erittäin suuri kiitos äänestäjille ja asiakkaille, jotka arvostavat pieteetillä tehtyä työtä kalan parissa”, yleisön suosikiksi valitun Kalaherkut Nygrenin Valtteri Nygren kehuu.

”Kilpailu otettiin hyvin vastaan ja siitä kyseltiin paljon, joten varmasti osallistumme myös ensi kerralla”, Nygren summaa.

Vuoden Kalakauppa -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa helmikuussa 2020. Kilpailun tarkoituksena oli nostaa palvelutiskien osaavat ammattilaiset parrasvaloihin ja vahvistaa kalan osuutta suomalaisissa ruokapöydissä. Kilpailuun ilmoitettiin yli 160 palvelevaa kalatiskiä ja kauppaa, joita äänestettiin ahkerasti verkkosivuilla. Kisa keräsi huikeasti yli 26 000 ääntä kuun aikana. Kilpailu näkyi hyvin myös sosiaalisen median puolella.

Erot äänestystulosten välillä menivät niin tiukalle, että lopulta finaaliin valittiin yleisöäänien perusteella seitsemän kauppaa alkuperäisen viiden finalistin sijaan. Finaaliin ylsivät Food Market Herkku (Helsinki), Herkkunuotta (Turku), Kalaherkut Nygren (Tampere), K-Citymarket Kaakkuri (Oulu), K-Supermarket Mankkaa (Espoo), Maxin Kala (Espoo) sekä Tukkutorin Kala (Helsinki).

”Vuoden Kalakauppa -kilpailun suosio yllätti meidät kaikki positiivisesti. Äänimäärä oli huikeat yli 26 000 ja kaupat itse lähtivät mukaan kisaan todella hyvin ja aktiivisesti”, Calle Spring Suomen Kalakauppiasliitosta kehuu.

”Selvästi niin kalat, ruoka kuin oman suosikkikaupan menestys ovat tärkeitä asioita suomalaisille. Hienoa huomata, miten uuteen kisaan heittäydyttiin täysiä mukaan niin äänestäjien kuin tietysti kauppojen itsensä puolesta.”

”Anonyymi tuomaristo koostui ruoka-alan ammattilaisista ja he kiersivät kaikki seitsemän finalistikauppaa ja arvioivat heidät perusteellisesti. Myös voittajan valinta tiukassa äänestystuloksessa oli kova juttu,” Spring jatkaa.

Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailu

  • Voittajaksi valittiin Food Market Herkku Helsinki.
  • Yleisön suosikki on Kalaherkut Nygren Tampereelta.
  • Kilpailuun ilmoitettiin yli 160 kauppaa ja palvelevaa kalatiskiä mukaan. – Ääniä kilpailussa annettiin yli 26 000 kappaletta.
  • Kilpailun finalistit valittiin äänestystulosten mukaan ja nelihenkinen tuomaristo kävi arvioimassa seitsemän finalistia helmikuun lopussa.
  • Tuomaristo koostui kalaketjun ja ruokamaailman ammattilaisista.

Lisätietoa: Calle Spring, Suomen Kalakauppiasliitto ry, p. +358 40 729 3536

Vuoden Kalakauppa -kilpailu on osittain Euroopan meri- ja kalatalousrahaston rahoittama.