Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Ely on hakenut aluehallintovirastolta lupaa Naantalin Palvan lossiväylän ruoppaukselle, Velkuanmaan lossiväylän ruoppaukselle ja louhinnalle sekä molempien lossiväylien ruoppauksesta ja louhinnasta syntyvien massojen meriläjitykselle.

Parannuksia on tarkoitus tehdä monilla muillakin lauttapaikoilla liittyen siihen, että Saaristomeren losseja koskeva laaja kilpailutus on tarkoitus toteuttaa todennäköisesti ensi vuonna.

– Ensimmäisten lossien uusimiset tehdään tietääkseni vuodesta 2028 alkaen. Kaikkiin Saaristomeren lossipaikkoihin tulee 90 tonniset alukset, Finferriesin toimitusjohtaja Håkan Fagerström kertoo.

Fagerström arvioi, että 90 tonniseen lossiin mahtuu noin 20 henkilöautoa, kun esimerkiksi Teersalon ja Palvan väliä liikennöivään 60 tonnin lossiin mahtuu 14 henkilöautoa. Palvan ja Velkuanmaan välillä kulkevaan 44 tonnin lossiin menee 10 henkilöautoa.

Ruoppaus- ja louhintamassat läjitetään mereen Hakkenpään eteläpuolelle, Peuraluodon ja Omenasaaren väliselle merialueelle suunnitellulle läjitysalueelle, joka sijaitsee Taivassalon kunnassa.

Airisto-Velkuan kalatalousalueen toiminnanjohtajan Timo Saarisen mukaan suunniteltu läjityspaikka on huonoin mahdollinen. Hän arvioi, että läjitysten vaikutukset kaupalliselle kalastukselle olisivat pitkäkestoisia ja laaja-alaisia.

– Erityisesti silakat kerääntyvät tähän Hakkenpään eteläpuolella olevaan syvänteeseen kevättalvella odottamaan sopivia lämpötilaolosuhteita ennen kuin jatkavat matkaa Taivassalon ja Mynälahden kutualueille.

Saarisen mukaan heti läjityspaikan välittömässä läheisyydessä on kevättalvella useita silakkarysiä ja sisempänä lisää. Läjityspaikan lähistöllä on lisäksi kaupallisten kalastajien verkkolinjoja.

Saarinen vaatii, että Ely-keskus etsii meriläjityksen sijaan läjityspaikan maa-alueilta. Hän kertoo, että Airisto-Velkuan kalatalousalue ei tule hyväksymään läjityssuunnitelmaa ja aikoo jättää asiasta muistutuksen.

– Ruoppaukset ovat asia erikseen ja välttämättömiä, Saarinen sanoo.

Taivassalolainen kaupallinen kalastaja Esa Kleemola kertoo Hakkenpään edustan läjityssuunnitelmista kuultuaan hämmästelleensä sitä, että vieläkö Saaristomereen aiotaan läjittää.

– Tiedän kyllä, ettei kalastajalle jää tähän asiaan paljon sananvaltaa, 33 vuotta ammatikseen kalastanut Kleemola tuhahtaa.

Kleemola on huolestunut siitä, muuttaako silakka kulkureittiään, jos Hakkenpään edustan 26 metrin syvännettä aletaan täyttää.

– Sehän on sillä pääasiallisella reitillä, josta silakka ui Rouhunaukolle ja Mynälahden perukoille asti.

Kleemolalla on puolen tusinaa silakkarysää suunnitellun läjitysalueen lähivesillä. Hän arvioi karkeasti, että hänen elannostaan tulee noin 30 prosenttia niistä rysistä.

– Vaikka vaikea sitä on arvioida, koska saalismäärä vaihtelee. Joku vuosi on tullut enemmänkin, mutta vaikea kalastajan näitä on todistella, jos alkaa hakea läjityksestä korvausta.

Kleemola hämmästelee sitäkin, että läjityspaikkaan aiotaan upottaa louhosta.

– Vaikka kivet pantaisiin pohjalle ja savi päälle, niin kyllä ne kivet sieltä virtausten takia esiin tulevat, sanoo Kleemola, joka huomauttaa, että kalliosta ammutusta 1 100 kiintokuutiomäärästä syntyy paljon sitä suurempi määrä irtolouhosta.

Ely:n mukaan ruoppaushankkeen merkittävin hyöty on se, että lossireittiä pystytään liikennöimään uudella ja suuremmalla aluskalustolla. Uuden kaluston myötä lossiliikenteen päästöt pienenevät ja lossin kantavuus kasvaa. Hanke parantaa lossiliikenteen kannattavuutta, sujuvuutta ja turvallisuutta.

Merkittävimmät haittavaikutukset ovat ruoppauksen, louhinnan ja läjityksen aiheuttama veden samentuminen ja kiintoaineksen leviäminen, merenpohjan häiriintyminen, melu ja keskeytykset lossiliikenteeseen töiden aikana. Haitat ovat Ely:n mukaan tilapäisiä ja paikallisia.

Ely:n näkemyksen mukaan hankkeella ei ole merkittävää haitallista vaikutusta luontoarvoihin, suojelualueisiin, veden laatuun tai kulttuuriympäristöön.

Hanke on tarkoitus toteuttaa aikaisintaan vuoden 2026 syksyllä tai vuoden 2027 aikana lupapäätöksen saatua lainvoiman.

Lähde: Turun Sanomat 19.12.2024