Suomen tunnetuimpiin kuuluva keittiömestari ja ravintolayrittäjä Henri Alén sanoo suoraan, että Suomessa käytetään aivan liian vähän kalaa. Suomalaiset syövät keskimäärin noin 14 kiloa kalaa vuodessa, mikä tarkoittaa vain noin 200 grammaa viikossa.
”Minusta määrä tuntuu naurettavan pieneltä tuhansien järvien maassa”, Alén kirjoittaa LinkedIn-tilillään, ja sadat ihmiset ovatt peukuttaneet hänen kirjoitustaan.
Alén puhui kalan käytöstä myös omassa puheenvuorossaan viime viikolla järjestetyillä Kalatalouden innovaatiopäivillä. Hän halusi herätellä paikalla olleiden kala-alan ammattilaisten keskuudessa keskustelua kalan käytön edistämisestä niin kotikeittiöissä kuin ravintoloissakin. Hän haastoi paikalla olevia ammattilaisia keksimään innovatiivisia ratkaisuja, jotka saisivat sekä kuluttajat että kokit käyttämään enemmän kalaa.
–Kalataloudella on valtava potentiaali kohentaa sekä kansanterveyttä että suomalaista gastronomiaa, Alén toteaa.
Ylipäätään Alén haluaisi ottaa kalan tiiviimmin mukaan proteiinikeskusteluun, sillä siinä vastakkain ovat usein vain lihansyönti ja tai kasvisruoka. Alénin mielestä kala ohitetaan tässä yhteydessä harmillisen usein.
–Kala on parketilla kuin se kolmas tanssija, jota ei oteta mukaan jameihin, vaikka se totisesti sinne sopisi. Myös kalan terveysvaikutukset ovat tärkeä asia, ja niitä pitäisi tuoda enemmän esille.
Kehitysideoita kaupoille ja teollisuudelle
Kaupoista tulisi löytyä enemmän helposti käytettäviä, terveellisiä ja järkevän hintaisia kalavaihtoehtoja, joihin on olemassa valmiit reseptit, sanoo Alén. Tämä houkuttelisi kuluttajia valitsemaan kalaa lautaselle useammin.
–Kaupoissa, joissa ei ole kalatiskiä, voisi olla vaikkapa näyttävä hyllynpääty, joka olisi omistettu helpoille ja houkutteleville kalatuotteille.
Jotta ravintolat saataisiin käyttämään enemmän kalaa, sen tulisi olla tasalaatuista ja sen saatavuuden tulee olla varmaa. Alén rohkaisee kala-alan toimijoita profiloitumaan rohkeammin ja tuomaan markkinoille uniikkeja, ravintoloille suunnattuja tuotteita ja erikoisuuksia. Alén kertoo, että kala on hänen suosikkiraaka-aineensa, ja arveli, että suurin osa kokeista ajattelee samoin.
Alan teollisuutta Alén kannustaa panostamaan puhutteleviin ja erottuviin pakkauksiin sekä nykyistä pitemmälle jalostettuihin tuotteisiin. Esimerkiksi valmisruokatuotteiden nopea kasvu voi avata uusia väyliä kalan käytön edistämiseksi.
–Valmisruokapuolella tuotteista saa myös paremman hinnan, sillä kun helppous astuu peliin, niin hinta unohtuu.
Lähde: Pro Kala tiedote 14.11.2024