Merentutkimusalus Arandan hiilikuormitus vähenee merkittävästi, kun se alkaa käyttää polttoaineena kotimaista, elintarviketeollisuuden sivuvirroista kuten käytetyistä kasviöljyistä sekä kalanperkuujätteistä valmistettua bioöljyä, Suomen ympäristökeskus (Syke) ja VG-Shipping tiedottaa. Alkuvuodesta alusta ryhdyttiin jo lämmittämään bioöljyllä.

– Laivan miehistö ja aluksella vierailleet ovat huomanneet, miten lämmityskattilasta leijailevat tuoksut tuovat mieleen perienglantilaisen fish and chipsin eli pakokaasujen tuoksu kertoo polttoaineen alkuperän hyvin, kehittämispäällikkö Juha Flinkman Syken merikeskuksesta kertoo tiedotteessa.

– Kokeet jatkuvat nyt siten, että aluksen pääkoneissa aletaan seuraavilla matkoilla polttaa mineraalipohjaisen meridieselin ja bioöljyn sekoitusta, ja haetaan optimaalista suhdetta, jolla koneet käyvät hyvin ja taloudellisesti mahdollisimman suurella bioöljyn osuudella. Aluksella käytettävä jätepohjainen bioöljy valmistetaan varustaja VG-Shippingin tuotantolaitoksella Uudessakaupungissa. Mitä suurempi bioöljyn osuus polttoaineessa on, sitä pienempi on aluksen hiilikuorma, kehittämispäällikkö Juha Flinkman SYKEn merikeskuksesta kertoo.

Aranda sai viime vuonna merkittävän määrärahan koko aluksen uudistamiseksi siten, että se täyttää sille asetetut tehtävät elinkaarensa päähän 2030-luvulle. Nyt aloitettu polttoaineuudistus ja vuosina 2015-2018 tehtävät uudistukset tekevät Arandasta paitsi kustannustehokkaan ja monipuolisen, monien yhteistyötahojen käytössä olevan tutkimusinfrastruktuurin, myös yhden vähiten ympäristöä kuormittavista aluksista Itämerellä ja arktisilla merillä.

Lähde: Tekniikka&Talous 30.3.2015