Troolari Rölli tulossa Rauman kalasatamaan

Keväällä Selkämerellä troolaavat oululaiset alukset Rölli ja Silli tulevat purkamaan saaliinsa Rauman kalasatamaan. Perinteinen paikka on edelleen paikallisten asukkaisen muistissa, ja muutama auto ajaa laiturille ämpäreineen hakemaan silakkaa. Kalastajat nostavat ruumasta pyydetyn määrän, mutta varsinainen purku alkaa, kun rekka-auto kurvaa alusten viereen.

Alukset vetävät parina, ja ovat toimineet näin jo vuosia. Röllissä toimivat isä ja poika, Heikki ja Santtu Halonen. Sillin kipparina on Risto Vehkaperä ja miehistönä toimivat omat pojat. Pitkään yhdessä toimineet miehistöt osaavat työnsä ilman suurempia järjestelyjä ja kalastuksessa tarvittavaa joustoa löytyy aina.

Kalastajat Heikki ja Santtu Halonen troolari Röllin kannella

Röllin kohdalla on tänä keväänä tehty omistusjärjestely ja nuorempi sukupolvi, Santtu Halonen on ottanut vastuun aluksesta. Uuden yrittäjän mukaan tämä on kuitenkin pehmeä lasku, sillä isä-Heikki on luvannut olla mukana vielä jonkun vuoden. Suunnitteilla on uudistuksia alukseen ja tämä vaihe ainakin hoidetaan yhdessä, kertovat kalastajat.

Santulle tilanne ei ole hyppy tuntemattomaan. Reilu parikymppinen oululainen kertoo olleensa mukana merellä niin kauan kuin on päässyt veneeseen. Peruskoulun jälkeen oli miettimisvaihe ja sitten lukio, mutta sen jälkeen oli selvää, että työ olisi kalastusta ja nimenomaan omassa aluksessa. Oppia ja tuntumaa oli syntynyt lomien aikana isän apuna työskennellessä ja nyt siis alus on hänen omistuksessaan.

Santtu Halonen aluksensa ohjaamossa

Purkupäivä Raumalla oli tyyni ja aurinko paistoi. Saalis ei ollut aivan toivotun suuruinen, mutta mieltä keventää miehistön vaihto ja oman auton nokka suunnataan kohti pohjoista. Tätä ennen piti kuitenkin hoitaa purku, ilmoitukset että elektroniikan huolto ennen kuin Rölli lähtisi takaisin merelle.

Santtu kertoi, että Rauma on heille hyvä satama koska matka vetoalueille on tästä satamasta lyhin. Pienillä aluksilla käydään purkamassa useimmin kuin suurilla, ja matkoihin käytetyllä ajalla, ja polttoainekuluilla on merkitystä tuloksen kannalta.

Vaikka aurinko paistaa ja vapaata on tiedossa, hahmottaa nuori yrittäjä silakankalastukseen liittyvät riskit. Liikevaihtoon nähden suuret investoinnit ja tuore kiintiöpäätös aiheuttavat epävarmuutta työhön. Kalastaja ei ota esille säätä tai luonnonolosuhteita ongelmina, vaan ne kuuluvat luonnollisiin muuttuviin asioihin.

Heikki Halonen antaa tuoretta silakkaa laiturilla odottaneelle raumalaiselle

Ymmärrystä ei heru toimijakohtaisen kiintiöjärjestelmän osittaiselle purkamiselle. Halosen mukaan tämä heikentää huomattavasti pitkän aikavälin suunnitelmien tekemistä. Odotettavissa on myös, että kalastettava kiintiö pienenee mikä laittaa yrittäjän laskemaan kulujaan entistäkin tarkemmin.

Näillä eväillä kuitenkin toimitaan. Kalastus jatkuu vielä jonkin aikaa Selkämerellä ja kesäksi siirrytään pohjoisemmaksi Merenkurkkuun ja syksyllä takaisin, ehkä kulkemaan Reposaaresta merelle, aika näyttää. Asiat Röllin miehistöllä ovat kunnossa ja yhteistyö toimii sujuvasti. Elektroniikkahuolto hoituu, kotimatka Ouluun alkaa ja kesä on edessä.

Pyyntimatkan saalis siirtyy autoon ja aloittaa kohta matkansa eteenpäin