Sähkökäyttöiset maantielautat ovat vasta alkua. Norjalaiset lähtevät toden teolla sähköistämään merenkulkuaan dieselpäästöjen vähentämiseksi. Seuraava ala on kalastus. Sähkökäyttöiset troolarit ja työveneet ovat jo käytössä.
Ensimmäinen sähkökäyttöinen kalastustroolari Karoline valmistui jo pari vuotta sitten ja kokemukset ovat hyviä. Tosin monet kalastajat seurasivat hieman epäillen akkukäyttöisen kalastustroolari Karolinen vesilellaskua.
Lähes yksitoistametrinen 195 kW akustolla ja 80 kW sähkömoottorilla varustettu alus pidettiin alussa kummajaisena. Karoline rakennettiin Selfa Arcticin ja Siemensin yhteistyönä. Siemens on toimittanut aluksen hybridijärjestelmän ja akuston.
Tähänastiset kokemukset ovat osoittautuneet myönteisiksi. Karoline palvelee päivittäin pohjois-Norjan vaativilla kalavesillä. Sen omistaja Bent Gabrielsen on tyytyväinen epätavalliseen tekniikkaan.
Mukava työympäristö on Gabrielsenin mieleen. Työpaikka on hiljainen ja dieselistä tutut tärinät ja pakukaasut eivät enää häiritse. Akut ladataan yötunteina satamassa maasähköllä. Varakoneena toimiva Volvo-Pentan diesel pyörii harvakseen.
Alus suorittaa etupäässä lyhyitä kalastusretkiä rannikon läheisyydessä. Taipaleelle lähdettäessä ja kalastuksen aikana diesel pysyy sammutettuna. Paluumatkalla kone tarvittaessa käynnistyy.
Trondheimin teknillinen tutkimuskeskus Sintef tarkastelee edelleen vaihtoehtoa jossa diesel korvattasiin vetykaasulla ja polttokennolla. Järjestelmää voitaisiin lisäksi täydentää aurinko-, tuuli- ja liike-energialla.
Norjalainen ympäristösäätiö Bellona on laatinut raportin jonka mukaan hybridialukset laskevat rannikkokalastuksen kustannuksia. Perusteluna on yksinkertaisemman sähkötekniikan alhaisempi kustannustaso. Lisäksi sähkö on Norjassa halpaa.
Edelleen kalastuksen CO2-päästöt voitaisiin puolittaa muuntamalla 3 000 dieselkäyttöistä kalastusalusta hybridikäyttöön. Toimenpide hyödyttäisi myös laivarakennusalaa. Raportin mukaan nykyiset meridieselin tuet pitäisi korvata investointituella.
Keväällä valmistui Norjassa myös kolmetoista metriä pitkä hybridikäyttöinen työvene Elfrida joka palvelee norjalaista kalaviljelmää. Viljelmä sijaitsee noin tunnin ajomatkan päästä rannikolta. Sähkö liikuttaa alusta noin 8,5 solmun nopeudella.
Akkujen kapasiteetti riittää kokopäiväiseen työskentelyyn. Aluksen sähköjärjestelmän ja akuston toimitti Siemensin laivojen akkutekniikkaan erikoistunut Trondheimin kompetenssikeskus.
Lähde: tekniikka & talous –lehti 20.8.2017