Kuukauden päivät kestänyt operaatio kalastaja Mikael Lindholmin rysän päälle uponneesta ”mysteerisestä esineestä” sai poikkeuksellisen laajaa huomiota monissa medioissa. Löydös osoittautui lopulta Loviisasta aiemmin varastetuksi purjeveneeksi, joka nostettiin tiistaina pinnalle ja kuljetettiin vakuutusyhtiön huostaan.
Kalastajalle aiheutui haverista merkittäviä taloudellisia vahinkoja, kun kallis pyydys rikkoutui sekä neljän viikon kalansaalis jäi saamatta sekä työaikaa kului tapauksen selvittelyissä. Kalastajan oma vakuutus ei välttämättä korvaa veneiden aiheuttamia vahinkoja. Myös veneen vastuuvakuutussopimusta saatetaan tulkita niin, ettei se välttämättä korvaa varastetun veneen tai varkaan kolmannelle osapuolelle aiheuttamia vahinkoja.
Tiedossa on useita tapauksia, joissa purjevene tai muu alus on ajanut asianmukaisesti merkittyjen sekä etäällä väylistä sijainneiden pyydysten päälle ja aiheuttanut niille merkittäviä vahinkoja.
Valitettavan monissa tapauksissa veneilijän vakuutusyhtiö on kieltäytynyt maksamasta kalastajille korvauksia, vaikka tapaukset ovat todistajien mukaan vaikuttaneet selkeiltä.
Esimerkiksi vuoden 2011 heinäkuussa hollantilainen purjehtija ajoi samaisen kalastajan rysän yli aiheuttaen pyydyksille mittavat vahingot.
Tuolloin purjehtija jäi kirjaimellisesti rysän päältä kiinni, kun vain noin 200 metrin päässä Boistön saaren satamassa olleet kolme silminnäkijää näkivät tapauksen ja todistivat siitä Merivartioston partiolle.
Myös purjehtija itse myönsi ajaneensa rysän päältä, ja aluksen ajoreitti kävi ilmi myös purjealuksen karttaplotterista. Tapauksen tutkinnassa varmistettiin myös, että kalastajan pyydys oli sääntöjen mukaisesti merkitty kohoin ja merkkilipuin. Tuolloin itsekin yliajon myöntänyt purjehtija kiisti silti merivartioston kuulusteluissa aiheuttaneensa mitään vahinkoa, vaan arvioi pyydysten olleen rikki jo ennen yliajoa Merivartiosto jätti tarkemmin tutkimatta ja arvioimatta pyydykselle aiheutuneiden vahinkojen ajankohdan sekä purjeveneen vedenalaisissa osissa mahdollisesti olevat merkit, jotka olisivat voineet vahvistaa epäilykset pyydysvahinkojen aiheuttajasta. Siihen olisi tarvittu puolueetonta sukeltajaa. Kalastaja jäi tuolloin korvauksitta.
Suomenlahdella ei ole kovin harvinaista, että huolimattomat veneilijät tuhoavat kalastajien kalliita pyydyksiä. Useimmiten syynä on venekuljettajien huolimaton tähystäminen. Vastaavanlainen tapaus sattui hieman ennen tuoreinta Boistön haveria 28.8.2015 Loviisan edustalla, jossa purjehtija ajoi yön pimeydessä tutkaheijastimilla merkityn ja etäällä väylistä sijainneen rysän yli. Todistajat vahvistivat asianmukaiset merkinnät.
Loviisalaisen kalastajan Harri Saarisen odottamien korvausten sijaan vakuutusyhtiö haluaakin nyt laskuttaa kalastajaa veneelle aiheutuneista vahingoista.
Tuhansien eurojen hintainen rysä on ammattikalastajan työkalu siinä missä kuorma-auto on autoilijan, tietokone toimittajan tai kaivinkone kaivinkoneurakoitsijan työkalu. Sen varassa on usein työ ja toimeentulo.
Kalastajan oikeusturva monenkirjavissa pyydysvahingoissa usein valitettavan heikko.
Lähde: Loviisan Sanomat, pääkirjoitus 9.10.2015