Norjalaisen lohen hinta pysyy korkeana vielä syksyyn, arvioi Hätälä Oy:n toimitusjohtaja Riku Isohätälä. Kalakauppiaan mukaan tarjonta ei riitä vastaamaan alati vastaavaa lohen kysyntää.

Lohen kulutus kasvaa maailmalla jatkuvasti, joten myös norjalaisen lohen hinnat pysyttelevät korkealla. Kalan kasvatus ei riitä tällä hetkellä vastaamaan kysyntää, uskoo Hätälä Oy:n toimitusjohtaja Riku Isohätälä.

– Norjalainen lohi on hyvin globaali tuote ja maailmanmarkkinahinnat heittelevät ylös alas vuosittain. Näillä näkymin tämä kesän ja alkusyksyn ajan hinnat tulevat pysymään korkealla.

Isohätälä arvioi, että norjalaisten osuus lohimarkkinoista on jopa 80 prosenttia. Norjan ohella maailman lohisaaliista vastaavat Chile, Kanada, Färsaaret ja Skotlanti.

Suomessa kalaa saa silti vielä kohtuullisen edullisesti verrattuna esimerkiksi Keski-Eurooppaan.

Kotimaista lohta ei tarjolla

Isohätälän mukaan kotimaista lohta ei olla voitu ottaa vastaan sen jouduttua WWF:n punaiselle listalle. Kalastajille tilanne on hankala, sillä lohta on laillista kalastaa, mutta kaupat eivät voi sitä myydä.

– Samaan aikaan Tornionjoella vapakalastajat nostavat lohta, eivätkä ne pääse kutemaan, Isohätälä kummastelee.

Suomessa nykyiset kalastajat alkavat jo ikääntyä ja nuorten kynnys alalle on korkea, sillä kotimaisen kalan hinta on tällä hetkellä aika halpa.

Asiakkaiden vaatimukset kasvavat

Ennen kalakauppiaan tehtävä oli lähinnä tuoreen kalan välittäminen. Nykyään esimerkiksi Hätälä Oy:n kaloista jalostetaan 80-90 prosenttia.

– On ruodollista tai ruodotonta filettä, lämmin- ja kylmäsavustettua sekä paistettua kalaa. Tuotekehittelyosastomme suunnittelee jatkuvasti kuluttajille helpompia tuotteita, Isohätälä kertoo.

Myös kalakauppias itse kertoo valitsevansa sen helpoimman tuotteen.

– Ennen tuli ostettua kokonainen kala ja fileoitua itse, mutta nykyisin valitsen ruodottoman fileen, Isohätälä naurahtaa.

Lähde: Yle 17.7.2013