Kolmen suomalaisen yrityksen kalatuotteet ovat päässeet finaaliin Seafood Excellence Global Awards -tuotekilpailussa. Maailman suurimman kala-alan tapahtuman yhteydessä järjestettävässä kisassa finalistien joukkoon pääsivät Suomesta Finnforel, Hätälä ja Kalaneuvos.
Huhtikuun lopulla Barcelonassa järjestettävä Seafood Expo Global on kala-alan suurin ja tarjonnaltaan monipuolisin tapahtuma. Sen yhteydessä toteutetaan vuosittain Seafood Excellence Global Awards -kilpailu uutuustuotteille.
Tänä vuonna kilpailuun lähetettiin 85 tuotetta, joista finaaliin valittiin 40. Tuotteista kahdeksan on suunnattu horeca-sektorille ja 32 vähittäiskauppaan. Kilpailun finalistit edustavat 15 eri maata ympäri maailmaa, ja mukana on kolme suomalaista tuotetta.
Kaikki suomalaistuotteet ovat mukana vähittäiskauppa-sarjassa. Ne ovat keskenään hyvin erilaisia.
Kalaneuvos sai finaalipaikan kerma-hunajamarinoiduilla kirjolohisuikaleilla. Ne ovat monelle suomalaiselle tuttu tuote, joka muuntuu moneen ja valmistuu nopeasti. Vastuullisesti tuotetut kalasuikaleet valmistetaan yrityksen kasvattamista kirjolohista.
Hätälän tuotteista finaaliin puolestaan pääsi loimulohi. Se tunnetaan Euroopassa usein joulunajan herkkuna, mutta Hätälä haluaa laajentaa tuotteen sesonkia ja saada sen sopimaan myös grillikauteen. Niinpä kansainvälisille markkinoille loimulohesta on tarjolla myös Texas BBQ-maustettu tuote.
Finnforelin finaalituote on aidolla leppäpurulla savustettu ja vastuullisesti kiertovesikasvatettu suomalainen annoskokoinen kirjolohifilee Varkaudesta.
– Tuote vastaa erittäin hyvin brändilupaustamme low in waste – high in taste, kertoo Kimmo Jokinen, Finnforel Oy:n myyntijohtaja.
Kaikki finaaliin päässeet suomalaisyritykset kertovat olevansa onnellisia finaalipaikastaan.
– Tämä kilpailu on loistava mahdollisuus saada suomalaisille tuotteille kansainvälistä huomiota ja jalansijaa globaaleilla markkinoilla! Olemme todella ylpeitä siitä, että Hätälän tuotteet ovat kilpailun finaalissa jo kolmatta kertaa peräkkäin, kertoo Hätälä Oy:n vientipäällikkö Chad Simonson.
– Finaalipaikka on merkki siitä, että tuotteemme tunnetaan niiden tuoreudesta, mausta ja laadusta, ja ne kiinnostavat asiakkaita ympäri maailmaa.
Samoilla linjoilla on Kalaneuvoksen myynti- ja tuotekehityspäällikkö Kai Rasi. Hän toivoo kisan tuovan uusia päänavauksia yrityksen tuotteille viennin suhteen. Lisäksi finaalipaikka tuo sekä Kalaneuvokselle että sen tuotteille huomattavaa näkyvyyttä Seafood Expo Global messuilla.
Lisänäkyvyyttä sekä tuotteelle että brändille odottaa myös Kimmo Jokinen.
– Odotamme tietysti menestystä paitsi kisasta, mutta toivomme myös, että se avaisi meille uusia vientimahdollisuuksia. Haluamme voimakkaasti viestiä tuotantotapamme vastuullisuudesta sekä tuotteemme ainutlaatuisuudesta ja viedä sitä viestiä koko maailmalle, sanoo Jokinen.
Seafood Excellence Global Awards -kilpailussa palkitaan paras vähittäiskaupan tuote ja paras horeca-tuote, lisäksi jaetaan neljä erikoispalkintoa, muun muassa parhaasta innovaatiosta ja vähittäispakkauksista. Voittajat julkistetaan tiistaina 23. huhtikuuta.
Kaikki kilpailuun ilmoitetut tuotteet ovat esillä koko kolmipäiväisen tapahtuman aikana Seafood Excellence Global -osastolla.
23.–25. huhtikuuta Barcelonassa järjestettävä Seafood Expo Global kokoaa kymmenet tuhannet ostajat, tavarantoimittajat ja kala-alan ammattilaiset eri puolilta maailmaa kolmipäiväiseen messutapahtumaan.
Tapahtumassa on myös Pro Kalan koordinoima Suomen maaosasto, jossa on näytteilleasettajina kuusi suomalaisyritystä. Kilpailufinalistien lisäksi osastolla ovat mukana Disas Caviar Oy, Länsi-Rannikon Kala Oy ja Troolari Olympos Oy.
Seafood Excellence Global Awards -finaaliin
päässeet suomalaistuotteet:
Finnforel Oy: LOHI ASC Alder Smoked Rainbow Trout Fillet
(LOHI Leppäsavustettu ASC kirjolohifilee)
Hätälä Oy: Flamed Salmon, Texas BBQ
(Loimulohi, Texas BBQ)
Kalaneuvos Oy: Kalaneuvos Trout Strips in Cream-Honey Marinade
(Kalaneuvoksen kerma-hunajamarinoidut kirjolohisuikaleet)
Lisätietoja kilpailusta täällä
Lähde: Pro Kala 3.4.2024