Pohjanmaan rannikolla on testattu tänä kesänä biodieselin käyttöä kalastusalusten polttoaineena. Kokemukset lähialueella tuotetusta biodieselistä ovat olleet hyviä.
Joka kolmas Suomen ammattikalastaja liikkuu Pohjanmaan rannikon vesillä. Nyt heitä houkutellaan käyttämään biodieseliä kalastusaluksissaan. Biodiesel puolittaa alusten päästöt ja se on tavallista dieseliä edullisempaa. Kalastajat ajavat biodieselillä nyt ensimmäistä kesää ja kokemukset ovat olleet myönteisiä.
Kalastaja Paul Holmin aluksen moottori on polttanut 100-prosenttista eläin- ja kalajätteestä tehtyä biodieseliä jo useammalla kalareissulla. Aluksen moottori ei ole moittinut uutta polttoainetta.
– Se on toiminut hyvin tähän saakka. Mutta kun tulee kylmää niin silloin sitä ei voi käyttää. Muuten se kyllä käy, uusikaarlepyyläinen kalastaja toteaa.
Hiilijalanjälki pienemmäksi
Kalastajilta kuluu keskimäärin reilut 2000 litraa polttoainetta vuodessa. Biodiesel näihin veneisiin tulee lähialueelta ja on 15 senttiä tavallista dieseliä halvempaa litralta. Sillä on merkitystä heikosti kannattavalle alalle. Biodieselin terveys- ja ympäristövaikutukset ovat lisäksi erittäin myönteisiä. Sen avulla kalastuksen hiilijalanjälki voitaisiin puolittaa.
– Riippuu vähän biodieselistä, niistä raaka-aineista, mistä se on tehty. Mutta kyllä biodieselillä syntyy 50 prosenttia vähemmän päästöjä, kertoo tutkija Sanna-Sofia Skog Yrkeshögskolan Noviasta.
Biohankkeella pyritään kohentamaan myös kalastuksen mainetta ja kotimaisen kalan asemaa kuluttajien mielissä.
– Kalastajien maine on ollut koetuksella viime aikoina. Kotimaisen kalan osuus on vain 7 prosenttia kalasta, mitä syödään. Yritämme saada ihmiset uudelleen kiinnostumaan kotimaisesta kalasta, Skog toteaa.
Lähde: Yle/Pohjanmaa