Maaseutuviraston tietojärjestelmissä ja sähköisen asioinnin palveluissa on käyttökatko aikavälillä 17.8.–4.9.2017. Käyttökatko liittyy laajempaan IT-ympäristön uudistamiseen, eikä katko koske pelkästään Mavin tietojärjestelmiä. IT-ympäristön uudistaminen on välttämätöntä tehdä, jotta varmistetaan tietojärjestelmien ja asiointipalveluiden luotettava käyttö.
Hyrrä-asiointipalvelu ja hakemusten käsittelyyn tarvittava tietojärjestelmä eivät ole katkon aikana käytettävissä. Mm. EMKR-tukihakemuksia ja -maksuhakemuksia ei voi lähettää sähköisesti, eivätkä viranomaiset voi niitä käsitellä tai tehdä päätöksiä. Myöskään lisätietopyyntöjä ei voi lähettää eikä niihin voi vastata Hyrrän kautta.
Mikäli asiakkaan on välttämätöntä saada hakemus vireille katkon aikana, paperisen tukihakemuksen voi toimittaa ELY-keskukseen. Hankkeen toteutusaika alkaa siitä, kun hakemus on saapunut ELY-keskukseen.
Maksuhakemuksen toimittaminen paperilla ei käytännössä nopeuta maksun käsittelyä, joten maksuhakemus kannattaa toimittaa sähköisesti mahdollisimman pian tai vasta katkon jälkeen. Hankkeissa, joissa maksuhakemus edellytetään toimitettavaksi esim. 31.8.2017 mennessä, eikä sitä ole mahdollista toimittaa ennen katkoa, maksuhakemus pitää toimittaa paperihakemuksena tukipäätöksen mukaiseen päivämäärään mennessä ELY-keskukseen tai skannattuna sähköpostiosoitteeseenkalatalousmaksut.keha@ely-keskus.fi josta saa myös tarvittaessa apua maksatukiin liittyvissä ongelmissa.
Paperinen maksuhakemus löytyy täältä: https://www.yrityssuomi.fi/lomake?docid=19775&kieli=fi#form_search_link_anchor
Paperinen maksuhakemus on käytössä vain poikkeustilanteessa. Normaali tilanteessa hakemus toimitetaan ensisijaisesti Hyrrä-järjestelmän kautta. Näin toimien, maksuhakemuksen käsittely nopeutuu ja asiakas saa avustuksen nopeammin.
Lähde: KEHA-keskus ja ELY-keskus 15.6.2017